1997 まっすぐなキュウリたちの午後 (C・スクエア,名古屋)
“The Afternoon of Straight Cucumber” (C・SQUARE ,Chukyo University,Aichi)
以下に、作品の説明を記します。(中京大学C‐スクエアにおける展開)
・作品の背景
キュウリを食べながら思う。
地球の自転する速さも、公転の周期も太古から今の時代まで、それ程変わることなく保たれてきている。
一日のながさはずっと同じなのであるが、生活の密度は20世紀にはいって急激に高くなってきた。
みんな忙しいのである。忙しい生活を過ごして行くには、まっすぐなキュウリであることが必然的に要求されて来る。
べつにキュウリでなくてもよいのであるのだが、そんな生活の中では、個性を要求されることも少なくなってきた。
可能な限りさまざまな要素を一般化して行くことの上で成り立ちうる社会構造となっている。
それから、それに付随したことかもしれないが、「なぜ」という問いを持つ機会もへってきたのではないだろうか。
やはり、みんな忙しいのである。こんなことをいっているなら文明を放棄してどこかに立ち去ればよいではないか。
しかし、私は、そんなことをするつもりは更々ない。
現実としての文明を肯定しながら、その進路を見続けて行きたいと思っている。
そして、「なぜ」という問う姿勢を大切にして行きたいと思っている。
問うことなしに、今の文明は在りえなかったであろうし、問いなき文明は、いごこちの悪いものとなるように思える。
こうしているあいだにも、私にとっての午後(これからの未来)は、過ぎて行く。
・この作品について
二つの空間のうち一つの空間では、反復と集積をする装置を使い、労働することと、消費して行くことの記憶を提示する。
もう一方の空間では、前者を生活的視線からの水平なながめだとすると、この空間は垂直な位置から前者を俯瞰する視点で、
その記憶の集積と凝集を巨視的にとらえる装置である。
これは、長いオーバルコースを二台の走行体が、擬似的な先頭交替をしながら競い続ける装置からなる。
それぞれの定行体には、液晶モニターが搭載されていて、もう一つの空間の装置に搭載されているカメラから送られてくる
微視的な映像をうつし続け、背負い続けながら周回を重ねて行く。
・作品の構造
この作品は、近接する2か所のスペースを使い、全体が構成される。それぞれのインスタレーションは、ビデオカメラの映像を媒介として繋がっている。
ガラスの壁によって仕切られた長く細い空間(C‐スクエアのメインスペース)には、床面から1.4m程の高さに支持された、長楕円状のレールが設置され、
その軌道上で小型液晶ディスブレーを備えた走行システム二台が、互いに関係しあいながらスピードを変え(0.5m/sec~3m/sec程の範囲)、
擬似的な先頭交代をしながら周回をし続けて行く。
液晶ディスブレーには、もう一つのスペースの装置(下記参照)に取り付けてある二台のビデオカメラの映像が(一部にUHF帯のトランスミットを利用)、
それぞれに割り当てられる。
もう一つのスペースは、窓のない典型的な展示空間である。その空間の壁面に固定された途中までしかない鉄橋のような構造(壁から5m程の長さ)が、
床から1.5m程の高さで伸びている。その上を一台のトロッコ型のダンブが、往復しながらその鉄橋の先端で砂を真下に落す。
このトロッコは、砂を落すと壁の方にもどり待機している。
その下の床に置かれたかめ甕には、砂が満たしてあり観賞者が、ひしゃく柄杓を使ってトロッコに砂を供給することによって一連の動作をスタートさせる。
また、トロッコには前方少し下よりの構図てビデオカメラが取り付けてあり、鉄橋の構造や落ちて行く砂を映し出している。
落ちて行く砂は、その落線を中心として床面で水平に旋回しているプラットフオームに行く手を遮られ、
今度は、遠心力でブラットフオームの上を回転の外側に向けて吹き流れて行く。
プラットフォームからこぱれた砂は、床面に環状のカルデラのように滞積して行く事となる。
プラッフォームの上には、街のジオラマ(鉄道模型のH.O.スケールのもの)が作られてあり、
さらに外周部から回転の中心に向けてローアングルからジオラマの街並みをビデオカメラが捉えている。
その視点からは、静止した街並みと、飛ぶ様に過ぎ去る背景、駆けぬけて行く砂が映し出される。
この部屋のインスタレーションによって作り出された、微視的でセンチメンタルな風景は、
メインスペースでの闘争的なインスタレーションの中に映像として内包され、ディティールを形作る。
そして、その闘争に、巨視的なニュアンスをもたらす。
english
Below is a description of the work. (Development at Chukyo University C-Square)
“The Afternoon of Straight Cucumber”
・ Background of the work
Think while eating cucumber.
The speed of the Earth's rotation and the period of its revolution have been maintained unchanged since ancient times to the present age. Although the length of the day remains the same, the density of life has rapidly increased in the 20th century. Everyone is busy. Living a busy life inevitably requires straight cucumber.
You don't have to be a cucumber, but in such a life, your personality is less required. It is a social structure that can be realized by generalizing various elements as much as possible. Then, as it may have been, it has come to the point of asking the question “why”. After all, everyone is busy. If you are saying this, why not give up on civilization and leave somewhere? But I'm not going to do that anymore. While affirming the civilization as reality, I want to continue to see the course. And I want to value the attitude of asking “why”. Without asking, the current civilization would not have existed, and the unquestioned civilization would seem to be awkward.
In the meantime, my afternoon (the future) will pass.
・ About this work
One of the two spaces uses repetition and accumulation devices to present memories of working and consuming. In the other space, assuming that the former is a horizontal gaze from a living line of sight, this space is a device that macroscopically captures the accumulation and aggregation of its memories from a vertical point of view. This is a device in which two traveling bodies continue to compete on a long oval course while performing a pseudo head change. Each vehicle is equipped with an LCD monitor, which continues to transmit microscopic images sent from the camera mounted on another space device, and continues to carry around while carrying on.
・ Structure of the work
This work is composed entirely of two adjacent spaces. Each installation is connected via video from a video camera.
In the long and narrow space (C-square main space) separated by glass walls, a long elliptical rail supported at a height of about 1.4 m from the floor is installed, and it is small on its track. Two traveling systems equipped with a liquid crystal display change the speed while being related to each other (in the range of about 0.5 m / sec to 3 m / sec), and continue to make orbits with a pseudo head change. Images from two video cameras (partially using UHF band transmissions) attached to devices in another space (see below) are assigned to the liquid crystal display, respectively.
Another space is a typical exhibition space without windows. There is a structure like a railway bridge (length of about 5m from the wall) which is fixed to the wall of the space and extends at a height of about 1.5m from the floor. On top of that, a minecart-shaped damb reciprocates and drops the sand directly below the iron bridge. The minecart is waiting to return to the wall after dropping sand. The jar placed on the floor beneath is filled with sand, and the viewer starts a series of operations by feeding the minecart with sand using a ladle. In addition, a video camera is mounted on the minecart slightly below the front, reflecting the structure of the iron bridge and the falling sand. The falling sand is blocked from reaching the platform, which is turning horizontally on the floor centering on the falling line, and this time it flows toward the outside of the rotation on the platform by centrifugal force . Sand spilled from the platform will accumulate on the floor like a circular caldera. On the platform is a diorama of the city (H.O. scale model train), and a video camera captures the cityscape of the diorama from a low angle toward the center of rotation from the outer periphery. From that point of view, the stationary cityscape, the background that flies like flying, and the sand that runs through are reflected.
The microscopic and sentimental landscape created by the installation in this room is embraced as a video in a struggling installation in the main space, shaping the details. And it brings macroscopic nuances to the struggle.
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